2-op-reis.reismee.nl

Dag 22: Monterey, Pebble Beach en Highway 1

Toen we gisteren vroegen of ontbijt inbegrepen was bij het motel antwoordde het aparte Chinese vrouwtje “Breakfast? Mmmh…… we could do that”. Toen ik later ging vragen waar dan, zei ze dat ze om 9:00 koffie en donuts voor ons zou maken. Hum, wij dus vanmorgen opstaan en daar naar toe. Met zwaar Chinees accent: “Ooooh, all those customers and only you ask for the breakfast! Come! We will drink coffee!”. Na een tijdje kwam ze met een dienblaadje met 2 kopjes koffie, een doormidden gesneden muffin en een doormidden gesneden appel. Speciaal vool ons gemaakt. Geen sambal bij. Wel lief, maar de koffie was niet te drinken! (En die muffin was ook niet helemaal tof).

We zijn dus snel Monterey ingegaan om te ontbijten. Ook hier hadden ze een Fishermans Wharf. Het leek een beetje op Pier 39 uit San Francisco maar dan in het klein. Leuk is dat alle restaurantjes buiten een kraampje hebben waar je gerechten kan proeven. Wij ontbijten bij een koffiezaakje waar we uit de wind en in de zon zitten, en daar is het lekker.

Maar op ander plekken valt het weer een beetje tegen. Het is wel prachtig zonnig, maar het waait enorm hard en koud en het is maar een graad of 14. Ik hoorde op tv dat er kouderecords voor deze tijd van het jaar zijn. Hij is fijn! Als je in de auto zit lijkt het prachtig, maar als je uitstapt, is de wind zo koud dat je weinig zin hebt om lekker op het strand te gaan lopen. We hadden het plan om onze vakantie af te sluiten met een paar dagen lekker aan het strand, maar dat gaat op deze manier niet echt door.

Frown

Na het ontbijt in Monterey rijden we even naar Laguna Seca: de racebaan waar vandaag een endurance race is. Is slechts een minuutje of 10 rijden. Ik heb een kleine hoop dat er een glimp van de baan of de auto’s op te vangen is zonder dat je een kaartje voor de race hoeft te kopen. Dat blijkt helaas niet zo te zijn. Op andere dagen kan je gratis het circuit op, maar nu alleen met een kaart voor de race ($50-$60 pp). We willen alleen maar even snel kijken, dus dat doen we maar niet. We hebben de auto’s wel gehoord! En een foto van de ingang gemaakt (bewijsmateriaal van aanwezigheid vastleggen).

Op naar Highway 1 dus! Dat is de oude kustweg van San Francisco naar Los Angeles. Dat schijnt een ontzettend mooie weg te zijn. Opeens zie we echter een bord “17 mile drive” en “Pebble Beach”. Klinkt ergens bekend maar we kunnen het niet helemaal plaatsen. Op onderzoek uit dus maar en eens even kijken wat dat is. De weg heeft in ieder geval poortjes met bewakers waar je $9.50 moet betalen, dus ik spring snel uit de auto om eerst te vragen wat dat nou helemaal is. “Nou, de wereldberoemde golf courses en een mooie route erlangs en langs de kust meneer”. Oh, nou, vooruit dan maar! Inderdaad, een hele mooie route van 17 mijl langs de kust en tussen huizen door van vast hele rijke dames & heren die daar wonen en de hele dag niets anders meer te hoeven doen als golfen. Waarbij ze dan uit maar liefst zeven 18 holes golfbanen met oceaanuitzicht kunnen kiezen. Je kunt het slechter treffen!

Na de Pebble Beach/17 Mile Drive gaan we verder langs Highway 1. Die is inderdaad prachtig! Soms rijdt je op een paar meter van de oceaan, soms slingert de weg een stuk omhoog de bergen in, maar altijd heb je een prachtig uitzicht. Het is zo mooi dat er om het paar mijl wel uitkijkpunten zijn. Vaak stoppen we even om te kijken en foto’s te maken. Enig nadeel: zo schiet je niet erg op!

Als we door een klein dorpje rijden dat San Simeon heet besluiten we niet verder te rijden. Er zijn hier motels, restaurants en toegang tot het strand. We stoppen vandaag eens lekker vroeg (rond 18:00) zodat we op tijd kunnen eten en dan de zon onder kunnen zien gaan boven de oceaan. We vinden een prima motel: Comfort Inn, dat begint onze lievelings-keten te worden. We eten erg goed in het restaurant ernaast. Het kan wel in Amerika! Er hangt dan alleen ook een flinke prijs aan. Plus alvast met de hand bijgeschreven aanbevolen fooi van $13! Ja doei! Ons bien zunig! (die fooi doen ze maar mooi van de 10% korting die we zouden krijgen maar niet gehad hebben).

De zonsondergang zien we, maar er zit wel een rots voor! We racen even naar een anders stuk. Mmmh, slechter uitzicht. We gooien de auto om, racen terug naar het 1e strand en maken een paar mooie foto’s. En dan snel de auto in want het is veel te koud!