2-op-reis.reismee.nl

Dag 11: Zion National Park

Geslapen als een baby... toen de oogjes open gingen was het al 9:45. Snel kleren aanschieten om een kopje koffie en verse donuts (het Amerikaanse idee van een ontbijt) te halen. Maar toen we het gordijn opendeden…. Verrassing!

Surprised
Het sneeuwt! Brrrrr! Tijdens het ontbijt bedenken we even wat we gaan doen Het plan was om vandaag Zion en Bryce Canyon te gaan bekijken maar als het sneeuwt of regent dan is daar toch een stuk minder aan. Maar er is weinig anders te doen. Het is al laat dus we besluiten eerst naar Zion te gaan, en als het lukt nog een heel klein beetje van Bryce mee te nemen (de zonsondergang?). Op naar Zion dus! De weg er naar toe is al mooi. Er liggen hier en daar nog wat kleine sneeuwplekken en wat sneeuw op de bomen maar niets op de weg. Het is ondertussen ook drog geworden. In Zion kun je vooral mooi wandelen. We zien dan ook heel veel mensen in echte wandeloutfits met windjacks, rugzakken, bergschoenen, wandelstokken, etc. Wij Hollanders/Hongaren zijn niet aan bergen gewend, dus we nemen een ‘trail’ (wandelpad) van de makkelijke categorie en een korte afstand (uurtje).

In de national parks is alles supergoed geregeld trouwens, gratis bussen (iedere 6-8 min) brengen je naar de beginpunten van wandelroutes en bezienswaardigheden, je krijgt een kaart en krant met alle routes (van makkelijk tot moeilijk en verschillende afstanden), het laatste nieuws en wat je er kunt doen als je er maar 1 uur bent, 2 uur, een halve dag of een hele dag, etc.

Ons pad –de Lower Emerald Pool trail- is heel mooi, maar erg modderig (vanwege de sneeuw van vanmorgen waarschijnlijk). Eerste stuk gaat bergop waar we er finaal uitgelopen worden door de oudjes in de wandelkleding.

Gelukkig is het mooi en moeten we vaak stoppen om uit te puff… eh.. foto’s te maken! Na een poosje komen we bij het bovenste deel van enkele watervallen. Prachtig! Maar ook een stuk van een meter of 20 waar het water naar de watervallen stroomt en het wandelpad ophoudt. Bordjes en een ketting laten niets aan duidelijkheid over: schoenen uit en door het water naar de andere kant! We zoeken nog even naar een andere mogelijkheid, maar je kunt er niet omheen. De andere wandelaars waden er ook allemaal rustig doorheen. Wij dus ook maar………. KOUD!! Op ongeveer de helft doen de voeten echt pijn van het ijswater, maar wij zijn de enige 2 die gillen dat het koud is. Watjes dat we zijn!

Aan de andere kant de voeten even laten drogen, schoenen weer aan en verder. Het pad loopt dan weer langzaam naar beneden en loopt onder de watervallen door. Nou ja, er achter door, dus je blijft wel aardig droog. Maar dit is ook weer prachtig. Wij doen over de hele trail ongeveer 1,5 uur. Maar als dit een makkelijke was dan zijn we blij dat we geen moeilijke gedaan hebben. Later is de bus krijgen we nog wat uitleg over een moeilijke die erg populair is maar zeker niet geschikt voor mensen met hoogtevrees (dat was die van ons ook al niet vond ik). Maar deze (de Angels Landing) is bizar, je gaat over een heel smal pad stijl omhoog een berg op met aan 2 kanten kliffen en als je geluk hebt een ketting om je aan vast te houden. Dat is echt voor de geoefende wandelaars/klimmers en niet voor ons dus! We rijden door naar nog een kort wandelpaadje (half uurtje) waar je op een punt komt waar water uit de rotsen sijpelt en zich hangende tuinen vormen. Die tuinen zien we niet erg terug, maar wel wat planten en het water. Het is er ook weer mooi! Maar minder spectaculair dan die watervallen van toen straks natuurlijk.

Als slot stappen we nog even op de bus richting eindpunt van de route waar we even rondkijken voordat we terug gaan. Bryce Canyon halen we niet meer vandaag, dus we gaan richting een dorpje (Panguitch) boven Bryce om daar een motelletje te zoeken.

Panguitch barst van de motels zoals de meeste stadjes en we hebben er snel een gevonden voor een redelijke prijs, maar restaurants vinden we maar 2 (en 1 fast food ding). Het wordt dus een echt Amerikaans restaurantje, een beetje tussen fast food en een normaal restaurant in. Niet echt lekker.