2-op-reis.reismee.nl

Dag 9: Grand Canyon

Wow, wat een dag! Een helikoptervlucht boven de Grand Canyon gemaakt en een ‘hike’ (wandeling) langs de North Rim naar beneden de Canyon in!

We wilden allebei eigenlijk wel die helikoptervlucht, maar ze zijn nogal duur. Toch maar niets gereserveerd dus. Maar ’s morgens kriebelt het toch, dus we rijden naar het vliegveld (uurtje rijden). Meteen valt het al op dat de natuur hier (in Arizona) heel anders is dan in Nevada. Veel groener en er staan bomen! (ipv alleen rotsen en struiken). Bij het vliegveld lopen we naar Maveric Helicopters; die hebben de beste helikopters die het stilste zijn en een grote glazen cabine hebben zodat je het beste uitzicht hebt had ik gelezen. We vragen wat de prijs is en of er nog vluchten zijn. De prijs is $176 pp (voor de goedkoopste vlucht van 20 minuten zoals ik al gelezen had) en er is om 12:30 nog plaats. Het is dan 12:15 dus die nemen we! Er was om half 4 ook nog een vlucht, maar we maken duidelijk dat we dat veel te laat vinden. Alhoewel, we moeten nog even gewogen worden om te kijken of het qua gewicht past met de andere passagiers van 12:30. Dat gaat goed en we mogen op die vlucht mee voor de prijs van de goedkoopste! Supermazzel, dit is een veel mooiere en langere (50 minuten) en we kunnen zowat meteen instappen!

Onze piloot is Pete; een super-aardige kerel die nog in Duitsland in het leger vluchten boven de oost-west grens gevlogen heeft bij Berlijn. We krijgen eerst binnen een korte uitleg, dan buiten nog bij de helikopter: hoe werken de deuren, de gordels, etc. Nog een keer mazzel: Andrea en ik mogen (samen met nog een Duitse passagier) voorin, naast Pete. Beste uitzicht! We krijgen allemaal een headset op, de motor start en een paar ogenblikken zweven we een meter of 2 boven de grond. Spannend! Het waait ook enorm hard (de ground crew grapte nog tegen de piloot: “oooh, you are gonna have fun with this one!”) maar het valt best mee. Dan verder omhoog richting canyon. Het uitzicht is geweldig en het is helemaal niet eng. Nog een stukje verder en ineens gaan we over de rand en hangen recht boven de Grand Canyon . WOOOOOW! Dit is super indrukwekkend en echt prachtig! De rest van de vlucht gaat over en een beetje door de canyon (ze mogen er niet echt in). Het is geweldig en Pete geeft heel veel informatie op een leuke manier. Na een flinke vlucht landen we weer. Het is echt een fantastische ervaring geweest! Er zijn ook video-opnamen gemaakt tijdens de vlucht, en natuurlijk foto’s van ons met de piloot. Kan je allemaal kopen en dat is weer best prijzig natuurlijk, maar we doen het toch maar. Mooi aandenken aan een geweldige beleving!

Dan verder naar het Visitors Centre in Grand Canyon . We eten eerst een broodje en gaan dan met de auto verder. Op eens staan er allemaal auto’s stil langs de weg met mensen erbij. Wij ook ff stoppen; er lopen herten. En niet van het Nederlands formaat, maar op zijn Amerikaans. Dus biggggg! We kunnen best dicht bij om foto’s te maken. Misschien hadden we nog wel dichterbij gekund dan ik uiteindelijk deed; ze liepen niet weg.

Dan nog verder naar verschillende view points. Het is echt prachtig. Zo groot en immens. Bij een view point is een trail waar je van boven naar beneden –tot op de grond van de canyon- kunt lopen. We doen een stukje. Heel apart, rotsen, kiezels en geen hekjes of zo. Bij het Visitors Centre stond nog de vraag op een infobord: “hoe veel mensen vallen er per jaar over de rand?”. Antwoord: “Dat valt best mee.” Geen aantallen dus ;-) Maar beslist niets voor bang aangelegde mensen of mensen met hoogtevrees! Aan de wandelaars die ons hijgend en puffend tegemoet komen valt de klim omhoog niet mee! We lopen ongeveer een half uurtje naar beneden (helemaal naar beneden en terug duurt een hele dag), maken veel foto’s en gaan dan weer terug. Inderdaad ja, ook hijgend en puffend. Nog een view point met een uitkijktoren en dan gaan we op weg naar Page waar we gaan overnachten.

Martin

Vet-cool-gaaf zeg met zo'n heli!

Jammer dat ze niet in de canyon zelf mogen vliegen! dat zou het nog spectaculairder maken. Ondertussen hebben jullie al veel gezien in niet al te veel tijd, hopelijk kunnen jullie het temp vol houden.

Groetjes

Martin en Andrea

Mama

TOF zeg, die heli, wat een ervaring, en te gekke foto's
SUPER!!!! liefs Mam en Ben.